Діти вчаться тому, що відчувають у своєму оточенні:
- Якщо дитина живе в атмосфері критики — вона вчиться засуджувати.
- Якщо дитина живе в атмосфері ворожості — вона вчиться боротися.
- Якщо дитина зносить насмішки — вона вчиться сором’язливості.
- Якщо дитину приймають і хвалять — вона вчиться цінувати інших.
- Якщо дитина живе в безпеці — вона вчиться довіряти.
- Якщо дитина живе в атмосфері любові — вона вчиться знаходити любов у світі.
Не всі діти з ентузіазмом беруться за навчання. Багато хто відкладає шкільні обов’язки на потім, неохоче сідає за підручники. Батьки часто задаються питанням, як же заохотити дитину до навчання. Звертаються до найрізноманітніших методів:
- Моралізують: “Я в твоєму віці…”
- Лякають: “Нічого в житті не досягнеш”.
- Обіцяють дорогі подарунки, платять за виконання шкільних обов’язків.
Зі свого боку, діти, не маючи нічого втрачати, вступають у боротьбу з батьками. Але такі методи часто виявляються неефективними в довгостроковій перспективі. Що ж зробити, щоб навчання перестало бути для дитини обтяжливим обов’язком і стало приємнішим?
Поради батькам для заохочення дитини до навчання
Кожна дитина унікальна, і різні методи будуть найкраще працювати для підтримки її мотивації до навчання. Проте існує кілька універсальних способів:
- Добра організація часу навчання
Те, що допомагає дитині мобілізуватися до роботи, — це правильна організація часу для навчання. Дуже важливий стабільний розклад. Найкраще, щоб дитина виконувала домашні завдання в один і той самий час, у тихому та спокійному місці, де вона може зосередитися, без відволікаючих факторів, таких як ввімкнений телевізор. Перед початком навчання добре підготувати всі необхідні книги та матеріали, щоб потім не переривати роботу. Розділення матеріалу на коротші частини та включення перерв також рекомендується, особливо для маленьких дітей. Середня дитина в першому класі може концентруватися приблизно 15 хвилин, у третьому класі — півгодини. Перерву варто робити, коли дитина починає мати проблеми з концентрацією уваги, втомлюється. Важливо також використовувати додаткові ресурси, як-от гдз для 3-го класу, що допомагають дітям краще засвоювати навчальний матеріал.
- Систематичність
Іноді дитина просто не знає, як взятися до роботи. Коли потрібно написати твір, вирішити кілька задач з математики, прочитати літературу — справді можна заплутатися і знеохотитися. Підкажіть дитині, що вона може зробити, щоб використати час для навчання максимально ефективно. Складно за один день виконати завдання на цілий тиждень, але коли навчання розподілене в часі, виявляється, що часу достатньо, щоб ефективно опанувати весь матеріал. Заохочена до систематичності, дитина швидко помітить, що засвоєння знань поступово і маленькими порціями займає відносно небагато часу і не вимагає надто великих зусиль. У систематичному навчанні значну роль відіграють і батьки. Вони є для дитини прикладом і підтримкою, але повинні також контролювати її.
- Позитивна оцінка результатів власної роботи
Великий вплив на мотивацію має також позитивна оцінка результатів власної праці. Кожному приємно, коли його зусилля цінують. Тож пам’ятайте помічати навіть невеликі досягнення дитини і хвалити її за маленькі кроки вперед. Не ставте перед дитиною надто високі вимоги, пристосуйте свої очікування до її можливостей. Діти відрізняються між собою за здібностями до навчання, тому не кожен учень може мати лише відмінні оцінки. Варто цінувати не тільки кінцевий результат роботи, але й сам процес і зусилля, вкладені в навчання. Це особливо важливо для дітей з низькою самооцінкою, які часто потребують додаткової підтримки. Якщо школяр дійсно старається, ваші слова і похвала можуть стати для нього потужним стимулом продовжувати працювати.
Найкращий ефект дасть конкретна похвала, яка вказує на позитивну дію, а не загальна похвала дитини як такої. Наприклад: “Чудово вирішила цю задачу з математики”, “Ти знайшла дуже хороший шлях до вирішення цього завдання”, “Фантастично намалювала це дерево” замість фраз типу: “Як завжди, ти добра з математики”, або “У тебе непогані художні здібності”. Крім того, час від часу потрібна “морквина”, нагорода — найкраще нематеріальна. Не варто платити грошима чи дарувати подарунки за кожну добру оцінку, оскільки це не є ефективними методами в довгостроковій перспективі.
- Використання технік, що полегшують запам’ятовування
У навчанні варто застосовувати різні техніки, що полегшують запам’ятовування. Конспекти з використанням різних кольорів, підкреслень і кумедних малюнків, базування на асоціаціях, створення діаграм, мап думок. Усілякі картки, ключові слова та гасла в книжках, на дошці, стіні, письмовому столі. Усе це може допомогти дитині краще і більш стійко засвоїти матеріал.
- Пов’язання знань з повсякденним життям
Кожен учень у якийсь момент своєї шкільної кар’єри задає собі питання: “Навіщо мені все це вчити?”. Допоможіть дитині побачити користь, яку вона може отримати від набутих знань, покажіть їй, як пов’язати їх з повсякденною реальністю та як використати на практиці. Наприклад, якщо дитина в школі навчилася обчислювати площу прямокутника, запитайте її, чи могла б вона допомогти вам порахувати, скільки квадратних метрів підлоги потрібно купити для кімнати, адже ви плануєте незабаром покласти нове покриття. Діти, які ставлять собі за мету здобуття знань, краще вчаться і отримують більше задоволення від навчання. Тут підтримка батьків і подання прикладу власною поведінкою є незамінними. Саме виявлення інтересу може зробити дуже багато. Заохочуйте дитину до розмов, до мислення, до висловлення власних думок. Розвивайте в ній інтерес до навколишнього світу. Показуйте особистий приклад: замість гортання стрічки в соцмережах, почніть читати книжки, відвідуйте разом музеї чи виставки.
- Заохочення до самостійності
Не підміняйте дитину в виконанні домашніх завдань — це дуже важливо. Коли вона просить про допомогу, не надавайте готових рішень, а лише направте, дайте підказки, поясніть сумніви. Заохочуйте учня до самостійності. Самостійно вирішене завдання може принести дитині велику сатисфакцію, також зміцнює в ній відчуття, що вона здатна впоратися з труднощами. Це особливо важливо, оскільки учень, який вірить у свої сили, не зневірюється невдачами, а поставлені перед ним завдання сприймає не як обтяжливі обов’язки, а як приємний виклик, з яким він може впоратися.
- Створення позитивної атмосфери вдома
Якщо школяр почав приносити погані оцінки, проаналізуйте атмосферу у своїй родині. Коли батьки постійно лаються в присутності дитини, переходять на крики, образи, обмінюються взаємними претензіями, жодної мотивації до навчання не з’явиться. Перебування в несприятливому середовищі негативно впливає і на бажання вчитися, і на самооцінку. Відчуття непотрібності, провини за розбіжності батьків обов’язково позначаться на ставленні дитини до себе й оточуючих. Створіть вдома позитивну атмосферу, де дитина відчуватиме себе в безпеці та буде підтримана.
- Врахування індивідуальних схильностей та бажань дитини
Усі діти унікальні і мають певний склад розуму. Комусь простіше даються гуманітарні науки, комусь — математика чи фізика. Враховуйте схильності вашої дитини і не змушуйте її займатися тим, що викликає в неї відразу. Якщо учневі до душі література і поезія, використовуйте це у вивченні предметів, які складно даються. Творча особистість може скласти вірші з визначень фізичних понять, які буде простіше запам’ятати.
- Не вимагайте занадто багато
Школярі перебувають у процесі активного розвитку та формування особистості, тому важливо враховувати їхні вікові особливості та не вимагати від них занадто багато. Занадто високі вимоги можуть призвести до негативних наслідків для фізичного і психічного здоров’я, а також негативно вплинути на ставлення до навчання. Якщо з першого класу вимагати від малюка великих досягнень, він швидко втомиться. Після фізичної та моральної перевтоми прагнення до нових знань буде втрачено назавжди.
- Співпраця зі школою
Пам’ятайте, що вчитель — це союзник у процесі освіти дитини. Співпраця зі школою може допомогти краще зрозуміти потреби та труднощі вашої дитини, а також знайти найкращі способи підтримки її навчання. Якщо виникають проблеми, такі як конфлікти з однокласниками чи вчителями, не соромтеся звертатися до шкільного психолога або педагога.
Нехай ваша дитина відкриває світ із захопленням
Ваша підтримка і віра в дитину можуть зробити справжні дива. Допоможіть їй відкрити захоплення навчанням, і вона зможе досягти успіху не лише в школі, а й у житті. Пам’ятайте, що шлях до знань може бути цікавою пригодою, якщо поруч є людина, готова підтримати і підбадьорити в потрібний момент. Разом ви зможете подолати будь-які перешкоди на шляху до успіху.